Alsó-Cuha-völgy

A Bakony egyik legszebb völgye, a hazánkban páratlannak számító Cuha-patak szurdoka, melyet meredek sziklafalai közt zubogó bővizű patakja és az azt többször is kalandosan keresztező túraútvonalai tesznek különlegessé. Vinye település választja el az alsó és felső szurdok részt, a felső a közkedveltebb és látványosabb, széles sétálóúttal. Az alsó rész (Bakonyszentlászló felé) vadabb, kalandosabb, igazi túraterep. Mi először az alsó részt jártuk be, a célunk a Remete-barlang és a Zsivány-barlang volt (lett volna).

Kiindulópont: Vinyei elágazás és Bakonyszentlászló közötti műút, horgásztavakkal szemben, piros L jelzésen

Parkolás: a műút mentén lehúzódva

Túra jellege: közepes (esőzés/vihar után a patak mentén járhatatlan...)

Túra hossza: 10km

Túratérkép:

terkep felirattal

Túra leírása:

A műútról a piros L jelzésen letérve keskeny úton haladunk, első állomásunk a néhány méterre található Kitaibel Pál emlékoszlop. Kitaibel Pál botanikus, természettudós pályáját Magyarország növénytani feltárásának szentelte. 1792 és 1817 között bejárta hazánk jelentős részét: növényeket gyűjtött, jegyzetelt. Fő műve sajnos befejezetlen; hátrahagyott dokumentumaiban nemcsak botanikai, hanem néprajzi megfigyelések is olvashatók. A közvetlen környékre először 1799-ben jutott el, neki köszönhetjük a Bakony növényvilágának első leírását.

20210720 102440

Folytatva utunkat keresztezzük a vinyei vasútvonalat (érdemes halkan közelekedni, mi őzekkel is találkoztunk), ami után a csapás fokozatosan kiszélesedik és a P+ jelzés mentén elérjük a Pakucs pihenőt. Érdemes itt egy kis erőt gyűjteni a további túrára, amennyiben a patak menti túristautat választjátok. A pihenő előtti széles kavicsos úton kényelmesebben is el lehet túrázni a barlangokhoz, mi azonban szeretjük a kihívásokat, így a nehezebbik utat választottuk.

20210720 085101

A Pakucs pihenő kis fahídján átkelve az Ördög rét felé fordultunk. Hónaljig érő csalánerdőn (kullancsveszély!!!) átverekedve magunkat elértük a patak mentén végigfutó túrautat.

20210720 090940

A túránkat megelőző napokban sok eső és komoly viharok voltak a környéken, így az út végig sáros-csúszós volt, rengeteg törmelék és kidőlt fa nehezítette a továbbjutást. A Cuha-patakon többször is átkelve próbáltunk haladni. A patak szintje magas volt, tele hordalékkal - igazi kihívás volt.

Amíg tudtunk, mentünk előre, de a barlangok felé kb félúton már egyszerűen nem volt tovább. A fák és a törmelék teljesen elzárta az utat, nem kockáztattunk. Visszafordultunk azon az úton, ahol jöttünk és autóval átmentünk Vinyére, hogy megkezdjük a felső szakasz közel 15 km-es túráját.

További képek:

Együttműködő partnerünk: e-iroda.hu    Komplex irodai megoldások online!